Sunday 27 March 2011

Perhimpunan Munajat Perangi Fitnah


SAF ANTI FITNAH (SAF)
Sekretariat SHURA , Seksyen 14 , Petaling Jaya , Selangor D.E Tel : 019-4744856 / 0133506570 /0124753516 / 0136362408

ANDA MEMBISU TERHADAP FITNAH , ANDA TURUT MENYUMBANG KEPADA PENYEBARAN FITNAH

Kenyataan Media
28HB Mac 2011

PENGUMUMAN
PERHIMPUNAN MUNAJAT MEMERANGI FITNAH
Perangi fitnah , Katakan Irhal kepada Pencetus Fitnah

SAF mengumumkan akan mengadakan Perhimpunan tersebut diatas untuk memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai bahaya fitnah.
Perhimpunan itu akan di adakan di Masjid Wilayah Persekutuan pada 17hb April 2011 bermula dengan solat Hajat pada jam 10.00 pagi dan diikuti 10.45 pagi dengan Forum Bicara Ulama Untuk Umat – Bahaya fitnah dan Kewajipan Membentarasnya.

Semua  umat adalah dijemput hadhir untuk menunaikan solat hajat bersama dengan para ulama yang akan turut hadhir dalam semangatkan umat untuk memohon kepada Allah S.W.T akan keampunanNya serta menghindar dari kemurkaaanNya akibat kelalaian umat membenteras fitnah yang bermaharajalela.

SAF mengundang seluruh ahli ulama dalam persatuan ulama , imam-imam masjid ,tuan-tuan guru dari pondok dan sekolah agama rakyat.

SAF mengharapkan dengan perhimpunan besar-besaran ini akan menimbulkan semangat dan keazaman umat Islam untuk menolak amalan fitnah liar yang kini dijadi senjata untuk memburuk dan mendedahkan aib seseorang untuk kepentingan diri.

SAF ingin menegaskan supaya seluruh umat Islam terutama mereka yang memegang kuasa agar tidak bertolak ansur dengan fitnah tanpa mengira kepercayaan politik dan kepentingan mana –mana individu supaya budaya fitnah tidak menjadi lumrah dalam masyarakat.



MENJEMPUT ORGANISASI DAN INSTITUSI MASYARAKAT DAN INDIVIDU
BERSAMA DALAM SAF ANTI FITNAH

SAF dengan ini mengundang organisasi dan institusi  masyarakat dan individu untuk bersama dengan SAF bagi memerangi budaya fitnah yang berleluasa dalam masyarakat.

Kami berkeyakinan bahawa bila masyarakat berpadu dalam menentang amalan politik fitnah serta membenteras budaya fitnah dalam masyarakat , negara Malaysia dapat diselamatkan dari porak-poranda dan kehinaan.

Pada pendapat kami kebanyakan masalah perpecahan juga adalah akibat dari politik saling menfitnah dan mendedahkan aib antara lawan.

Kami mendapati kini amalan politik fitnah melalui media serta kenyataan-kenyataan yang memutar belitkan fakta sangat berleluasa dalam usaha para ahli politik untuk merebut dan mempertahankan kuasa.

Kami merasa kesal ada media yang mengamalkan kewartawanan murahan dan tidak beretika dalam mempertajamkan fitnah hanya kerana mahu meraih jaminan untuk mendapat tempat dalam kerajaan yang memerintah.

Bagi kami ini akan akhirnya mengakibat negara dan rakyat menerima padah yang buruk bila kekeliruan serta buruk sangka antara masyarakat menjadi hidangan harian.

SAF menolak sebarang konspirasi untuk menjatuhkan maruah dan keperibadian seseorang , walaupun  berita yang diputarkan berupa fitnah. Perbuatan ini sama sahaja dengan mengadai maruah umat dan bangsa melalui cara “membunuh sahsiyyah” seseorang.   

Kami percaya bahawa perpecahan dikalangan umat akan dapat dipulih jika masyarakat bersama dan bersatu membentaras amalan fitnah.

Tujuan SAF adalah untuk:
 
1.      Mendidik rakyat dengan prinsip Islam yang mengharamkan fitnah dan mewajibkan umat bersatu atas kebenaran.
2.      Menyedarkan masyarakat mengenai musibah fitnah yang perlu diwaspadai dan dibenteras.
3.      Melahirkan semangat mencintai kebenaran dan keilmuan untuk menegakkan keadialan berlandaskan Al Quran dan As Sunnah.
4.      Mendidik masyarakat untuk bertegas dengan nilai akhlaq yang perlu dipertahankan dan menolak segala penyelewengan dan kerosakan akhlaq yang berkaitan dengan fitnah zina.
5.      Menyedarkan masyarakat mengenai akibat fitnah zina yang sangat dilarang oleh Islam serta natijahnya disisi undang-undang qazaf dalam Islam.
6.      Mengembleng masyarakat untuk mengesa penguatkuasaan undang-undang Qazaf mengikut tuntutan Islam.
Kami mengundang supaya organisasi dan institusi masyarakat bersama dengan kami untuk melaksanakan geraktindak berikut:
1.      Mengedar risalah yang dikeluarkan oleh SAF mengenai memerangi Fitnah.
2.      Menganjurkan majlis ceramah dan forum mengenai bahaya fitnah.
3.      Terlibat bersama untuk memerangi fitnah melalui e-perangi fitnah seperti blog , laman web , dan facebook.
4.      Mengedarkan khutbah bahaya fitnah untuk disampaikan oleh khatib disebanyakkan mungkin masjid semada ketika khutbah solat jumaat mahupun dalam kuliah pengajian di masjid dan surau.
  

Mohd Azmi Abdul Hamid
Penyelaras SAF

 


No comments:

Post a Comment