Monday 28 March 2011

Kenyataan Media Kepada Mufti

SAF ANTI FITNAH (SAF)

Sekretariat SHURA , Seksyen 14 , Petaling Jaya , Selangor D.E Tel : 019-4744856 / 0133506570 /0124753516 / 0136362408
َ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُبِينًا ) [ الأحزاب : 
58 ] .
Orang-orang yang menyakiti mu’min lelaki dan mu’minah wanita mengenai perkara-perkara yang mereka tidak melakukannya maka mereka telah melakukan pembohongan dan dosa yang jelas nyata

Kenyataan Media
28hb Mac 2011

SAF MOHON MUFTI NEGERI-NEGERI SEGERA NYATAKAN PENDIRIAN TERHADAP FITNAH LUCAH

SAF memohon agar para Mufti negeri-negeri segera memberi reaksi terhadap gejala fitnah lucah dalam politik yang kini sedang berkembang dalam negara.
Keadaan yang menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat terutama dikalangan umat Islam tidak boleh dibiarkan.

Kenyataan dari para mufti dan bekas mufti akan memberi isyarat penting supaya masyarakat tidak terus berhadapan dengan manipulasi dari pihak-pihak yang berkepentingan sempit dan tidak menghiraukan larangan agama mengenai natijah fitnah.

Kami memohon agar pencetus fitnah serta segala alat penyebar fitnah melalui media cetak dan eletronik ditegur supaya kesan fitnah tidak menyebabkan maruah umat Islam terus dihina.

Penyebaran fitnah lucah yang berleluasa nampaknya dibiarkan tanpa ditegur oleh pihak yang berkewajipan.

Kami amat kesal kekeliruan terus dibiarkan lantaran ada pihak yang mengeskploitasi dengan maksima menggunakan media arus perdana untuk mencetuskan persepsi yang buruk terhadap musuh politik.




SAF dilancarkan pada  26hb Mac 2011 di Gombak KL yang sehingga ia dilancarkan  dianggotai oleh  NGO berikut : TERAS , SHURA , PAKSI .(Seniman Paksi Rakyat), ABIM , PUM . Budayawan Bertindak , SALIMAH , Jawatankuasa Madrasah Tarbiyyah KgBandar Dalam Gombak, KL , Persatuan Anakk Melayu Selangor/W.Perkesekutuan , Kelab GADIS –SALIMAH ,ISRA (Insititut Penyelidikan dan Pengembangan Syariat ,MBWM( Majlis Bertindak Wanita Islam Malaysia) , Pusat Tassawur Islam Perak, Jaringan Kuliah Dhuha Perak , Muafakat Perubuhan Islam Kedah (WEHDAH), (JAMA’IY) Jaringan Muafakat Pertubuhan Islam Perak.


Politik tanah air kini sedang melalui pencemaran yang amat kotor dan SAF mendapati ahli agama perlu memainkan peranan lebih aktif untuk menjernihkan keadaan.

Kami berpendapat keadaan ini tidak boleh  dibiarkan berterusan dan para ulama harus tampil menyatakan pendirian dan teguran kepada pihak ahli politik yang ghairah terhadap kuasa.

Para Mufti akan dapat memberi nasihat dan teguran yang berkesan dengan menyatakan pendirian serta meletakkan prinsip Islam serta maruah ummah di atas segala kepentingan.

Sungguhpun isu video lucah yang hangat didedahkan oleh pihak yang mahu menjatuhkan serta memburukkan keperibadian seorang ahli politik adalah disebabkan pertarungan politik , namun SAF berpendirian bahawa fitnah lucah yang dibenarkan diguna adalah juga suatu isu yang perlu ditegur oleh ulama.

Dengan tidak memberi reaksi dan teguran akan menambahkan kekeliruan serta perdebatan yang akan memburukkan lagi suasana.
 
Kami memohon agar para Mufti dapat mengingatkan rakyat dan ahli politik bahawa ada agenda lebih besar untuk umat hadapi seperti  isu  pembangunan ilmu , pendidikan , gejala sosial , kemiskinan , cabaran musuh Islam  yang seharusnya ditumpukan dan bukan isu menelanjangkan keperibadian seseorang dengan fitnah yang mengaibkan.

Mohd Azmi Abdul Hamid – Penyelaras SAF



No comments:

Post a Comment