Saturday 2 July 2011

MEMFITNAH NIAT RAKYAT UNTUK MENUNTUT HAK YANG SAH

Kenyataan Media SAF
3 hb Julai 2011
 
MEMFITNAH NIAT RAKYAT UNTUK MENUNTUT HAK YANG SAH
 
SAF sangat kesal dengan perkembangan yang berkaitan dengan tindakan pihak pemerintah dalam menangani gelombang rakyat untuk berhimpun menuntut perubahan terhadap hak demokrasi dan sistem pilihanraya dinegara ini.
 
Kami merumuskan bahawa tindakan ini melambangkan fitnah besar yang sedang dilontar ke atas rakyat oleh pihak kerajaan sendiri.
 
Tanpa menimbang hak yang jelas tertera dalam Perlembagaan Persekutuan , menuding dan melontar dakwaan bahawa ini adalah tuntutan yang haram , berkait dengan ideologi komunis , didalangi oleh kuasa asing , adalah fitnah yang keterlaluan.  
 
Dengan apa yang sedang berlaku setiap hari kami mendapati kenyataan Perdana Menteri kelmarin bahawa “kita nak menentukan keamanan dan kesejahteraan atau pun ketenteraman awam, kita mesti tahu bagaimana kuasa yang kita gunakan, ia tidak akan menyebabkan rakyat tidak memahami ataupun tidak menyokong tindakan pihak polis atau kerajaan.” tidak membawa makna. Ini adalah kerana polis nampaknya bertindak secara wewenang sehingga memakai baju kuning bercetak BERSIH ataupun , tidak menjadi fobia kepada pegawai polis.
 
 
Pada hal PM juga berkata "Kita mesti menggunakan kuasa itu secara berhemah dan dengan menggunakan pertimbangan yang matang sebelum melakukan sesuatu dan rakyat mesti memahami serta menerima bahawa tindakan itu tindakan tepat dan berpatutan," .
 
Soal adakah dengan menahan mereka yang menghadhiri ceramah mengenai isu BERSIH 2.0 dan memakai baju berwarna kuning BERSIH di seluruh Negara itu suatu yang matang?
 
 
Adakah dengan mengugut akan menangkap individu  yang berhimpun untuk mendengar ulasan isu ini matang?
 
Adakah mengungkit kaum Cina perlu membuat persiapan bekalan makanan yang cukup jika perhimpunan BERSIH di adakan adalah matang.?
   
 
SAF menegaskan pendekatan yang kini sedang diguna oleh pihak-pihak wewenang yang mahu menghalang perhimpunan BERSIH 2.0 iaitu memfitnah dengan cara memburuk-burukkan hasrat rakyat untuk menuntut hak mereka dan meminta agar pilihanraya dijalankan dengan bersih adalah terkeluar dari pemikiran yang waras.
 
Dengan menggunakan media yang secara tidak objektif  membuat liputan mengenai BERSIH 2.0 dalam pendekatan yang sangat bias , gerakan rakyat yang ingin melihat perubahan dalam  pelbagai sistem yang dilihat pincang terutama sistem pilihanraya , telah menjadikan demokrasi di Negara ini tidak bernilai samasekali.
 
TERAS melihat tindakan media yang berkepentingan dan pro pemerintah tidak menunjukkan professionalism dalam etika jurnalisme sehingga mesej yang berbentuk fitnah terhadap rakyat yang mendokong perhimpunan BERSIH 2.0 tergambar dengan sangat nyata.
 
Ternyata  agenda utama pihak yang beria-ia mahu memusnahkan hasrat rakyat ini telah merekayasa pelbagai fitnah dan menghalalkan apa sahaja tindakan termasuk menahan mengujudkan kelompok yang bersedia mengganas terhadap perhimpunan BERSIH 2.0.
 
Fitnah mengaitkan perhimpunan dengan tujuan untuk merosakkan Negara adalah berniat jahat , seolah-olah rakyat ini bodoh dan tidak memahami hak mereka untuk menjaga keselamatan dan kestabilan Negara.
 
Bukankah kerap kekecohan dalam mana-mana perhimpunan bermula apabila pihak keselamtan memulakan intimidasi yang tidak perlu seperti mengugut dengan tembakan gas pemedih mata dan pacutan air  kimia?.
 
SAF menuntut supaya pihak kerajaan menghentikan fitnah dan mendokong media pemfitnah yang akan menyemarakkan  sentimen kemarahan rakyat.
 
Dengan membiarkan fitnah menjadi alat politik dan kaedah untuk mengekalkan kuasa , Malaysia sedang menuju ke-ambang kehancuran.
 
Mohd Azmi Abdul Hamid
Pengerusi SAF       


No comments:

Post a Comment