Tuesday 5 July 2011

TERAS SOKONG PENDIRIAN SASTERAWAN NEGARA

Kenyataan Media TERAS
5hb Julai 2011

TERAS SOKONG PENDIRIAN SASTERAWAN NEGARA

TERAS mendokong penuh pendirian 4 orang sasterawan negara yang telah mengeluarkan kenyataan bersama terhadap perkembangan semasa mengenai BERSIH.

Ketegasan tuntutan mereka bahawa semua tahanan BERSIH 2.0 hendaklah dibebaskan serta para ahli sasterawan tidak harus dijadi sasaran pihak polis seperti yang diperlakukan ke atas Datuk A.Samad Said adalah sangat ditunggu-tunggu oleh masyarakat.

TERAS pernah mengumumkan pendiriannya dan telah menyatakan betapa sasterawan sebagai ahli bahasa dan budaya , sangat peka terhadap sentimen masyarakat dan oleh itu berhak untuk menyatakan pandangan mereka melalui karya-karya mereka yang pelbagai.

Sememangnya para ahli sasterawan peka terhadap perkembangan dalam masyarakat lalu sering berkarya untuk menyatakan pandangan terhadap segala perkara yang tersirat dalam setiap peristiwa.

Oleh itu pernyataan mereka untuk turut memberi pandangan melalui karya novel, rencana, sajak atau  persembahan seni sepatutnya dihormati oleh semua pihak.

Pernyataan 4 orang Sasterawan Negara tersebut adalah suatu tindakan yang berani dan kena pada masanya.

Sebagai warga masayarakat yang mampu mengangkat nilai dan mesej yang wujud dalam setiap peristiwa, mereka sudah pasti mempunyai kebijaksanaan dalam berfikir dan bersikap dan mereka berhak untuk menyatakan pendirian mereka.

Soalnya jika pernyataan  mereka  menyentuh pihak berkuasa yang tidak senang dengan pendirian para sasterawan  maka tergantung kepada pihak kerajaan semada mahu menerima atau tidak.

Akan tetapi untuk bertindak mempersoal dan menyiasat Sasterawan Negara kerana membaca puisi dalam acara BERSIH 2.0 dan dilihat sebagai orang yang disyaki terlibat dalam aktiviti menggugat keselamatan negara adalah sangat tidak wajar dan menghina.


Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS
  



No comments:

Post a Comment